cerita kita

Friday, December 17, 2010

metabolisme..APA keperluannya??

Sbnrnye td sdg duk mencari penyelesaian tuk my fren yg bersenam tp badan still mcm tu jgk..mkin bertambah ade la..Masalah ni pun cm berlaku kt aku jgk..Kalau dulu pas mkn mesti terus 'diseru alam'. Dan seruan alam aku setiap hari..hehe..tp skrg tidak lagi..terlalu susah..nape ek???Tetiba aku teringat pasal metabolisme...Korang mesti pernah dengar pasal metabolisme kn??Tahu x ape keperluan die??

actually, METABOLISME berperanan membakar kalori ketika semua anggota badan kita melakukan aktiviti termasuklah ketika bernafas, proses penghadaman dan peredaran darah.s.emakin meningkat usia seseorang, semakin sukar untuk mengawal berat badan kerana berlaku perubahan pada tahap metabolisme badan.Tahu knape??

Perubahan ini berlaku disebabkan penurunan tahap metabolisme melalui faktor umur, jantina, genetik, tekanan, dan juga jumlah senaman yang dilakukan oleh seseorang individu tersebut. Mereka yang mempunyai kurang lemak dalam badan, umumnya mempunyai metabolisme yang lebih tinggi.Haaa...so org yg byk lemak tu kurang metabolisme die.Padahal Metabolisme ni penting utk kesihatan kita especially tuk bakar kalori n tuk kesihatan..

So mslh kwn td tu yg nk kurangkn berat tp xdapat2 sbnrnye berpunca dr kadar metabolisme yg rendah..Betul la apa yg selama ni aku pikir..Mungkin itulah salah satu puncanya..Apa bila kadar metabolisme rendah,maka tahap pembakaran kalori juga akan menjadi lebih perlahan..Secara ringkasnya untuk meningkatkan kadar metabolisme,anda perlu:

1. Bersenam
2. Bersarapan pagi
3. Makan dengan lebih kerap
4. Minum air
5. Minum teh hijau
6. Mendapat rehat yang secukupnya

Anda perlu jadikan aktiviti ini sebagai rutin harian anda supaya hasilnya, berat badan akan turun, anda semakin cergas dan bertenaga dalam melakukan sebarang kerja harian.Sbnrye bukan hanya untuk turunkan berat tapi juga utk cergas dan bertenaga..

2 comments:

MOHDFAIRUZcheghani said...

makan lebih kerap mcm lg gemuk je...hehe

lavender_purple said...

aku pun fikir gak yg tu..mr kk xleh mkn byk kali...huhu